Brook Preloader

Polskie Stowarzyszenie Kreatywności. Wczoraj-dzisiaj-jutro…?

Polskie Stowarzyszenie Kreatywności. Wczoraj-dzisiaj-jutro…?

Polskie Stowarzyszenie Kreatywności powstało w 2000 roku jako organizacja integrująca przedstawicieli różnych profesji z różnych stron kraju, ludzi w różnym wieku, których łączy twórcze podejście do rozwiązywania problemów współczesnego świata, zainteresowanych rozwijaniem twórczego potencjału i kreatywności ludzi. Założycielami Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności  byli absolwenci studiów podyplomowych  Psychopedagogiki Kreatywności w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej (obecnie Akademii Pedagogiki Specjalnej) w Warszawie oraz na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika i  Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej.  Do powołania PSK  przyczynili się  także  uczestnicy kursów dla realizatorów lekcji twórczości w ramach  programu Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości (1997) i Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym (1999). Do grona założycieli należy zaliczyć także pracowników naukowych z Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz Akademii Pedagogicznej
w Krakowie (Szmidt 2013). Pierwszym prezesem PSK był prof. Krzysztof Szmidt, który obecnie jest jego członkiem honorowym.

Dzięki zaangażowaniu wielu twórczych nauczycieli, pedagogów, psychologów, terapeutów, socjologów, trenerów rozwoju osobistego, specjalistów IT, artystów, biznesmenów oraz wykładowców akademickich  i studentów z całej Polski zainteresowanych rozwijaniem potencjału twórczego człowieka PSK funkcjonuje w przestrzeni publicznej już dwudziesty trzeci rok. Nadrzędnym celem stowarzyszenia jest organizowanie działań naukowych i edukacyjnych ukierunkowanych na twórczy rozwój człowieka w ciągu całego  życia w kontekście jego działań indywidualnych i społecznych[1]. Członkowie PSK zajmują się między innymi upowszechnianiem wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii i filozofii twórczości. Od lat prowadzone są działania promujące ideę rozwijania kreatywności  człowieka poprzez m.in. organizację  warsztatów twórczych, laboratoriów twórczości, sesji i konferencji naukowo-metodycznych. Wymiernym efektem działań członków PSK  są programy edukacyjne z zakresu stymulowania twórczego potencjału człowiek, które funkcjonują w przestrzeni edukacyjnej. Ponadto członkowie i sympatycy PSK zajmują się prowadzeniem badań oraz popularyzowaniem wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości. Opracowano szereg publikacji naukowych koncentrujących się wokół problematyki teorii i praktyki  szeroko rozumianej twórczej edukacji człowieka. Na stronie internetowej stowarzyszenia: https://www.stowarzyszenie-kreatywnosci.pl/ oraz profilu na Facebooku  https://www.facebook.com/StowarzyszeniePSK upowszechniane są informacje na temat najnowszych wydarzeń, działań naukowych, aktualnych publikacji, projektów edukacyjnych popularyzujących ideę twórczego myślenia i kreatywności.

Wychodząc naprzeciw  twórczym wyzwaniom świata  PSK w 2023  opracowało nową strategię działań na kolejne lata. Kluczowe jej  założenie to  budowanie  przyszłości i stabilnej marki wśród innych organizacji pozarządowych w oparciu o działania mentorskie oraz trenerskie. Członkom stowarzyszenia zależy na inicjowaniu działań, które będą  narzędziem wsparcia  w  procesie rozwijania   twórczej edukacji w polskich szkołach na różnych szczeblach kształcenia. PSK planuje skoncentrować swoją uwagę na organizacji wydarzeń i inicjatyw  z udziałem autorytetów ze świata nauki oraz profesjonalnych trenerów kreatywności. Obecne prace związane są z opracowaniem koncepcji konferencji naukowo-metodycznej, która  stanowić będzie platformę wymiany doświadczeń zarówno teoretyków i badaczy twórczości jak i praktyków,  trenerów oraz edukatorów twórczości.  Stowarzyszenie podejmuje także działania związane z pozyskaniem funduszy na stworzenie wyposażonego zalecza materiałowego m.in. na pozyskanie nowej siedziby niezbędnej w kontekście realizacji działań statutowych.  Dąży do tego by stanowić w przyszłości  filar organizacji zajmujących się propagowaniem działań twórczych dzięki  realizowaniu zadań regrantingowych wspierających trenerów oraz pedagogów i nauczycieli zainteresowanych twórczą edukacją.  Efektem tych działań może być realny wpływ  na wprowadzenie  konstruktywnych zmian w polskich szkołach. Członkowie PSK wychodzą z założenia, że twórczość  ucznia powinna być w szkole  i edukacji pozaszkolnej  traktowana jako cel i podstawowa wartość. Podejmowane działania są szczególnie istotne, gdyż we współczesnej szkole nadal występuje deficyt działań twórczych, a kreatywność ucznia jest wciąż niedoceniana, ignorowana, deformowana, a wręcz zaniedbana. Należy zatem  wzmacniać proces rozwijania potencjału twórczego uczniów, gdyż kreatywność i kompetencje twórcze człowieka to zasoby niezbędne w jego funkcjonowaniu w zmieniającej się rzeczywistości społecznej.

Bibliografia

Statut Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności  https://www.stowarzyszenie-kreatywnosci.pl/index.php/statut-p-s-k/

Szmidt K.J. (2013) Pedagogika twórczości,  Sopot, GWP.

Szmidt K.J. Rakowiecka B. Okraszewski K. (1997) Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości, Warszawa, WSiP.

Szmidt K.J.  Bonar J. (1998) ŻywiołyLekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa, WSiP.

Agnieszka Wojtas, Beata Kunat, Ewa Bodnar, Monika Just

Polskie Stowarzyszenie Kreatywności

psk@p-s-k.pl


[1]Statut Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności  https://www.stowarzyszenie-kreatywnosci.pl/index.php/statut-p-s-k/

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare