Polskie Stowarzyszenie Kreatywności. Wczoraj-dzisiaj-jutro…?
Polskie Stowarzyszenie Kreatywności powstało w 2000 roku jako organizacja integrująca przedstawicieli różnych profesji z różnych stron kraju, ludzi w różnym wieku, których łączy twórcze podejście do rozwiązywania problemów współczesnego świata, zainteresowanych rozwijaniem twórczego potencjału i kreatywności ludzi. Założycielami Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności byli absolwenci studiów podyplomowych Psychopedagogiki Kreatywności w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej (obecnie Akademii Pedagogiki Specjalnej) w Warszawie oraz na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika i Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej. Do powołania PSK przyczynili się także uczestnicy kursów dla realizatorów lekcji twórczości w ramach programu Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości (1997) i Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym (1999). Do grona założycieli należy zaliczyć także pracowników naukowych z Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz Akademii Pedagogicznej
w Krakowie (Szmidt 2013). Pierwszym prezesem PSK był prof. Krzysztof Szmidt, który obecnie jest jego członkiem honorowym.
Dzięki zaangażowaniu wielu twórczych nauczycieli, pedagogów, psychologów, terapeutów, socjologów, trenerów rozwoju osobistego, specjalistów IT, artystów, biznesmenów oraz wykładowców akademickich i studentów z całej Polski zainteresowanych rozwijaniem potencjału twórczego człowieka PSK funkcjonuje w przestrzeni publicznej już dwudziesty trzeci rok. Nadrzędnym celem stowarzyszenia jest organizowanie działań naukowych i edukacyjnych ukierunkowanych na twórczy rozwój człowieka w ciągu całego życia w kontekście jego działań indywidualnych i społecznych[1]. Członkowie PSK zajmują się między innymi upowszechnianiem wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii i filozofii twórczości. Od lat prowadzone są działania promujące ideę rozwijania kreatywności człowieka poprzez m.in. organizację warsztatów twórczych, laboratoriów twórczości, sesji i konferencji naukowo-metodycznych. Wymiernym efektem działań członków PSK są programy edukacyjne z zakresu stymulowania twórczego potencjału człowiek, które funkcjonują w przestrzeni edukacyjnej. Ponadto członkowie i sympatycy PSK zajmują się prowadzeniem badań oraz popularyzowaniem wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości. Opracowano szereg publikacji naukowych koncentrujących się wokół problematyki teorii i praktyki szeroko rozumianej twórczej edukacji człowieka. Na stronie internetowej stowarzyszenia: https://www.stowarzyszenie-kreatywnosci.pl/ oraz profilu na Facebooku https://www.facebook.com/StowarzyszeniePSK upowszechniane są informacje na temat najnowszych wydarzeń, działań naukowych, aktualnych publikacji, projektów edukacyjnych popularyzujących ideę twórczego myślenia i kreatywności.
Wychodząc naprzeciw twórczym wyzwaniom świata PSK w 2023 opracowało nową strategię działań na kolejne lata. Kluczowe jej założenie to budowanie przyszłości i stabilnej marki wśród innych organizacji pozarządowych w oparciu o działania mentorskie oraz trenerskie. Członkom stowarzyszenia zależy na inicjowaniu działań, które będą narzędziem wsparcia w procesie rozwijania twórczej edukacji w polskich szkołach na różnych szczeblach kształcenia. PSK planuje skoncentrować swoją uwagę na organizacji wydarzeń i inicjatyw z udziałem autorytetów ze świata nauki oraz profesjonalnych trenerów kreatywności. Obecne prace związane są z opracowaniem koncepcji konferencji naukowo-metodycznej, która stanowić będzie platformę wymiany doświadczeń zarówno teoretyków i badaczy twórczości jak i praktyków, trenerów oraz edukatorów twórczości. Stowarzyszenie podejmuje także działania związane z pozyskaniem funduszy na stworzenie wyposażonego zalecza materiałowego m.in. na pozyskanie nowej siedziby niezbędnej w kontekście realizacji działań statutowych. Dąży do tego by stanowić w przyszłości filar organizacji zajmujących się propagowaniem działań twórczych dzięki realizowaniu zadań regrantingowych wspierających trenerów oraz pedagogów i nauczycieli zainteresowanych twórczą edukacją. Efektem tych działań może być realny wpływ na wprowadzenie konstruktywnych zmian w polskich szkołach. Członkowie PSK wychodzą z założenia, że twórczość ucznia powinna być w szkole i edukacji pozaszkolnej traktowana jako cel i podstawowa wartość. Podejmowane działania są szczególnie istotne, gdyż we współczesnej szkole nadal występuje deficyt działań twórczych, a kreatywność ucznia jest wciąż niedoceniana, ignorowana, deformowana, a wręcz zaniedbana. Należy zatem wzmacniać proces rozwijania potencjału twórczego uczniów, gdyż kreatywność i kompetencje twórcze człowieka to zasoby niezbędne w jego funkcjonowaniu w zmieniającej się rzeczywistości społecznej.
Bibliografia
Statut Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności https://www.stowarzyszenie-kreatywnosci.pl/index.php/statut-p-s-k/
Szmidt K.J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, GWP.
Szmidt K.J. Rakowiecka B. Okraszewski K. (1997) Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości, Warszawa, WSiP.
Szmidt K.J. Bonar J. (1998) Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa, WSiP.
Agnieszka Wojtas, Beata Kunat, Ewa Bodnar, Monika Just
Polskie Stowarzyszenie Kreatywności
[1]Statut Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności https://www.stowarzyszenie-kreatywnosci.pl/index.php/statut-p-s-k/